راس و ریشه ایمان خوش اخلاقی و خود را به راستی آراستن است......................امام علی(ع)
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 120419
 بازدید امروز : 329
 کل بازدید : 395507
 بازدیدکنندگان آنلاين : 4
 زمان بازدید : 0/3243
اخبار > «جدال سه جريان» در دانشگاه سمنان


   نسخه چاپي    ارسال به دوست 
  
   «جدال سه جريان» در دانشگاه سمنان
 
 


بيست و هفتم ارديبهشت ماه دانشگاه سمنان ميزبان مناظره اي با نمايندگان جوان سه جريان فكري سياسي كشور بود. اين مناظره كه قرار بود با حضور حسين نقاشي ، تحليل گر و روزنامه نگار اصلاحطلب به عنوان نماينده جريان اصلاحات  در كنار امين روغني ، عضو ستاد دكتر روحاني و عضو حزب اعتدال و توسعه به عنوان نماينده جريان اعتدال و همچنين محمد عليبيگي عضو ادوار اتحاديه انجمن اسلامي مستقل  و وحيد اشتري سخنگوي كميته صيانت از منافع ملي و عضو سابق جنبش عدالت خواه دانشجويي برگزار شود، كه به دليل عدم حضور وحيد اشتري، به صورت سه نفره برگزار گرديد. اين مناظره كه با عنوان «جدال سه جريان » و پيرامون نقد و بررسي سه جريان اصلاحات، اعتدال و اصولگرايي در تالار خوارزمي اين برگزار شد.

در ابتداي اين مناظره پس از قرائت قرآن و پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ،  و صحبت هاي مجري مناظره با طرح بحث امين روغني نماينده جريان اعتدال آغاز شد. روغني در ابتدا ضمن خير مقدم و تبريك مبعث پيامبر اعظم به تعريف خويش از مفهوم اعتدال پرداخت.

وي با اين مقدمه اظهار داشت: اعتداليون گمشده فرهنگ ايراني را "نديدن واقعيت " مي دانند. پس بهتر است همين نگاه را به خود مفهوم مناظره داشته باشيم و به طور واقعي انتظارمان از مناظره را  تنظيم كنيم وبه باور بنده همچون غرالي، مناظره بار معرفتي عالي ندارد و از اين مناظره انتظار دستيابي به حقيقتي عريان نداشته باشيد و تنها سودش شايد اين باشد كه تجربه اي از  شنيدن همراه با صبر صداهاي متفاوت داشته باشيم.

اين فعال دانشجويي ضمن تبيين اعتدال از ديدگاه خود گفت: حوزه چارچوبي بحث بنده فلسفه سياسي نيست. اما بحث هاي سطحي روزمره قابل شنيدن در اخبار را نيز در شآن تبيين اعتدال در جامعه دانشگاهي نمي بينم لذا حوزه مورد نظرم ، علم سياست است چرا كه ما اعتقاد داريم دنيا در توليد علم و تفكر سهم بزرگي دارد و همانطور كه از دستاورد هاي علم پزشكي و طبيعيات استفاده مي كنيم ، در علوم اجتماعي نيز مي توانيم از آن بهره ببريم، در مديريت هم مي توانيم بهره ببريم چرا كه اين علوم فرا وطني هستند و باز حول واقعيت شكل گرفته اند.

روغني در ادامه پس از ارائه تعريفي از قدرت به عناصر موجود در جغرافياي علم سياست براي تحليل هر نظامي اشاره كرد و ضمن برشمردن سه پايه هر نظام براي ماندن و گرداندن امور در طول تاريخ اشاره كرد.

وي در ادامه در تبيين سخنانش افزود: هر نظام سياسي داراي سه وجه است، وجهه اجبار نظام سياسي(اجبار ساختاري و...همچون ارتش و پليس و زندان)، وجهه كارايي نظام سياسي(اقتصاد، خدمات اجتماعي، آموزش و..) و وجهه ايدولوژيك و مشروعيت نظام سياسي.

در ادامه اين مناظره محمد عليبيگي ضمن انتقاد از رويكرد وارد شدن دانشجويان به مناسبات قدرت، گفت: اين شيوه خلاف ماهيت آزادي خواهانه دانشگاه است و فعالان تشكل هاي دانشجويي نبايد خود را ذيل گفتمان ها و جريان هاي سياسي تعريف كنند.
وي ضمن عدم پذيرش اينكه وابسته به جريان اصولگراست گفت: اينكه جريان هاي دانشجويي به يك گروه و دسته سياسي وابستگي داشته باشند باعث مي شود كه نتوانند انتقاد كنند. ما در انجمن اسلامي مستقل هيچگاه از گروه خاصي در انتخابات حمايت تمام عيار نكرديم. اين در حالي است كه گروههاي دانشجويي كه خود را اصلاح طلب مي دانند همواره از گروههاي سياسي خارج از دانشگاه حمايت كرده اند.

عضو سابق شوراي مركزي اتحاديه انجمن اسلامي مستقل در ادامه گفت: ما در عين حال كه در يك هزينه-فايده و نگاه به برنامه هاي كانديداهاي رياست جمهوري به احمدي نژاد رسيديم و او را اصلح دانستيم با اين حال در جرياناتي چون مساله مرحوم كردان و جريان مشايي و... انتقادات خود را مطرح كرديم و امروز نيز به آن روزها بازگرديم احمدي نژاد را اصلح مي دانيم.

در ادامه اين مناظره حسين نقاشي، فعال سياسي اصلاح طلب و دبير اسبق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران، با عنوان اين كه قصد داشته طبق روال عادي طرح بحث خود را خصوصا قرائت اصلاحات از ارزش هاي اصيل انقلاب اسلامي را بيان كند ، خاطرنشان كرد :مجبورم پيش از آنكه فهم خودمان از ارزش هاي انقلاب اسلامي را طرح كنم، جلوي وارونه جلوه دادن اين ارزش ها بايستم. ارزش هايي كه توسط محافظه كاران در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به وقوع پيوست.
وي در ادامه خطاب به عليبيگي گفت:علت فرار امروز تشكل هاي محافظه كار دانشجويي چون انجمن مستقل، جامعه اسلامي و...از گفتمان و جريان اصولگرايي
  به واسطه فساد ها و ويراني هايي است كه پس از هشت سال بر كشور به جاي مانده و طبيعتا جاي دفاعي باقي نگذاشته است.

اين فعال اصلاح طلب افزود: هيچ كدام از ارزش هاي اصيل انقلاب اسلامي مورد نظر امام و ارزش هاي دموكراتيك برخواسته از انقلاب اسلامي  در دولت احمدي نژاد حفظ نشد كه قابل دفاع باشد و حمايت آن روز شماها در كنار عدم حمايت امروزشان، نشان از محاسبات و زيركي اين جريان است كه متاسفانه به نام دانشجويان بدون داشتن نمايندگي واقعي سخن مي گويند.
نقاشي ادامه با اشاره به اينكه بنا بر اظهارنظر رسمي مقامات دست اندر كار درسال هشتاد و هشت، هفتاد درصد دانشگاهيان به كسي راي دادند كه رييس جمهور نبود افزود: دانشگاه محل عقلانيت انتقادي است و محافظه كاران مي دانند كه گفتمان و رفتار و منش سياسي شان در دانشگاه جايگاهي ندارد. از اين رو با دست زدن به اقداماتي چون ستاره دار كردن دانشجويان معترض و بازنشستگي اجباري اساتيد منتقد، تعطيلي و تعليق تشكل هاي سياسي و فرهنگي اصلاح طلب و تحول خواه و...خواستند فضاي دانشگاهها را در دست بگيرند. در واقع با حذف جريان غالب تلاش شد جرياني كه خاستگاه و پايگاه گفتماني در دانشگاهها ندارد، غلبه پيدا كند.

در ادامه دبير اسبق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران ضمن تشكيك در انتساب نام اصول گرايي به اين جريان ، اين افراد را فرصت طلباني زيبنده نام "محافظه كاري" دانست و نه "اصول گرا" به معناي واقعي.

وي در ادامه با اشاره به عليبيگي بفرماييد در اين هشت سال كدام اصول از اصول انقلاب اسلامي را حفظ كرديد؟ آزادي هاي سياسي گسترش يافت؟ فقرا، پابرهنگان و مستضعفان زندگي آبرومندانه تري يافتند؟ فسادهاي اداري و اقتصادي كاهش يافت؟ به روشني مشخص است كه پاسخ به اين سوالات منفي است.
نقاشي افزود: من درخواست دارمئ كه با اخلاق و تقواي سياسي اشتباهات خود در زمينه حمايت تمام قد از احمدي نژاد را بپذيريد و صادقانه از مردم ايران و همچنين جامعه دانشگاهي كشور بابت اشتباه تحليلي و حمايت بي دريغ خودف عذرخواهي كنيد نه اينكه امروز دست به فرافكني زده و خود را منتقد دولت وي و عملكرد وي نشان دهيد.

روغني در قسمت دوم ادامه بحث خود ضمن انتقاد از عدم تبيين اوليه مواضع دو جناح ديگر به ادامه صورت بندي خود از اعتدال پرداخت و گفت: بنده ضمن احترام به جدال روزمره دوطرف ترجيح مي دهم در لايه اي عميق تر به تحليل و معرفي چارچوب هاي تحليلي مورد نياز براي فهم دقيق مختصات ظهور اعتدال در تاريخ 1392 ايران بپردازم.

روغني درادامه به روايت سير تاريخي پس از انقلاب اسلامي در چارچوب تحليلي معرفي كرده پيشين پرداخت و از دوره هاي رهبري حضرت امام (ره) و دوره مهم دفاع مقدس و خصوصا حدوث بحران ها و مشكلات جديد پس از پايان جنگ نام برد و دانشجوياني كه نيت حفظ و تقويت كشور و نظام را دارند را دعوت كرد كه بايد متواضعانه  حدوث مشكلات در نظامي با ساختاري كاملا نو در جهان سياست را بپذيريم تا به مرحله درمان آن برسيم.

روغني در توضيح بيشتري افزود: اعتدال دو پاسخ به دو بحران ساخته شده پس از هشت سال سقوط بود كه حامل رآي مردم بود كه 24 خرداد ديده شد و دوم پاسخي به بحران كارايي بود و آن پاسخ ، مديريت عقلاني بود كه در نقطه مقابل پوپوليسم ترويج يافته گذشته بود و اين شد كه امروز مردان ديپلماسي كشورمان در جهان دست پر سر ميز مذاكرات حاضر مي شوند و انشالله موفق به اصلاح چهره جهاني ايران خواهند شد.

 

در ادامه اين مناظره علي بيگي با اشاره به مواضع اصلاح طلبان درباره مذاكرات هسته اي گفت: مواضع اين جريان استقلال و عزت كشور را تامين نمي كند.
وي همچنين در پاسخ به سخنان نقاشي كه از فسادهاي گسترده در دولت اصولگرايان سخن گفته بود، اظهار داشت: يادمان نرفته است كه امثال شهرام جزايري در دوره دولت اصلاحات به چه كساني پول داده اند و محمدرضا رحيمي استاندار چه كسي بوده است. انتساب مفاسد دوره احمدي نژاد به يك جريان قابل انتقاد جدي است.

روغني در ادامه اين مناظره ضمن توضيح فوايد تحزب به معناي واقعي گفت: اگر تحزب در كشور حاكم بود امروز شاهد بحران در تعريف اصول گرايي نبوديم ، عدم تحزب بستر فعاليت بي شناسنامه و غير مسئولانه است و از سوي ديگر مردمي با مطالباتي سرگردان رها مي شوند. تحزب يكي از مصاديق اصلي جامعه مدني است كه به معناي وجود رابطه اي افقي بين شهروندان مي باشد.

محمد علي بيگي ، در پايان بار ديگر تآكيد كرد كه پس از رفتار احمدينژاد در مقابل رهبري ، با شدت مقابل آن ايستاديم و همواره مسئول حمايت هاي خود بوده ايم.
نماينده اين جريان دانشجويي اصولگرا در ادامه اصلاح طلبان را به برخورد دوگانه با راي مردم متهم كرد و گفت: سران اصلاحات معتقدند تا زماني كه راي مردم به آنها باشد مردم فهيم هستند و آگاه و وقتي كه راي مردم به سمت جريان مقابل آنها باشد، مردم از درجه فهم و آگاهي ساقط مي شوند.
وي شاهد مثال اين سخن خود را در رفتار دوگانه اصلاح طلبان درباره راي مردم در سال 76 و 84 دانست.

حسين نقاشي در صحبت پاياني خود با استقبال از نكوهش فساد توسط اصول گرايان  به تبيين  ارزش هاي اصيل انقلاب اسلامي رسيد و گفت: ديگر زمان آن است كه به ارزش هاي اصيل انقلاب اسلامي اشاره كنم.متاسفانه بايد بگويم كه جريان محافظه كار به واژگونگي ارزش ها در جامعه دست زد.اين انتقاد بنده به جريان محافظه كار است.

اين روزنامه نگار اصلاح طلب افزود: اتفاقا ارزش هاي انقلاب ، آزادي بود ، حاكميت مردم بود ، آزادي سياسي و اجتماعي و مقابله با سلطه و ايجاد برابري بود. اگر با فساد مخالفيد چه ابزاري بهتر از مطبوعات آزاد براي جلوگيري از فساد در هر دولتي...قطعا انقلاب اسلامي اهداف دموكراتيك نيز داشت. مقصود ما از دموكراسي حق نقد، نصب و عزل مسالمت آميز است كه راهكارهاي آن در قانون اساسي نيز اشاره هايي شده است. اين مفاهيم در كنار درك رحماني و مردم سالارانه از اسلام، بناي انقلاب اسلامي بوده است.

وي در ادامه افزود: اين مفاهيم بزرگ كه در آثار شهيد مطهري و بهشتي، شريعتي و..بوده است كه همه با رهبري امام خميني به پيروزي انقلاب اسلامي منتهي شد.

 

نقاشي در پايان خطاب به اصولگرايان گفت :اسلامي كه در انقلاب اسلامي به مردم و جهانيان معرفي شد به جمهوريت ، آزادي ، تحزب ، انتقاد ، استقلال، مقابله با سلطه و عدالت اجتماعي اهتمام داشت و  پاي بند بود و فاصله بسياري با اسلام محافظه كاران داشته است.


 

چهارشنبه ٣٠ ارديبهشت ١٣٩٤ ١٢:١٢  ٦٦٦٩  اخبار معاونت فرهنگی, اخبار تصویری, کانون ها, کرسی آزاد اندیشی